onsdag, februari 08, 2006

Tal till svenskan, tema: Har du tid?

Carpe Diem betyder fånga dagen, jag brukar skratta åt det uttrycket för vem fan har tid att gå runt och fånga dagen hela jävla tiden?
Uttrycket är latin och ska tolkas som att man ska ta vara på dagen och njuta av den, för man kan aldrig lita på att morgondagen är vad man förväntar sig att den ska vara.

Jag gick in på Internet och sökte på Carpe Diem på Google. En av dom första träffarna handlade om råd i karriären. Rubriken var så här: Carpe Diem – Utnyttja din arbetsdag bättre. Sidan gav olika tips på hur man skulle hantera stressen som ett krävande arbete innebär. Jag undrar om organisering av filofaxen och dagsplaneringar var vad den romerske poeten Horatius menade när uttrycket Carpe diem myntades.

I böcker, poesi och filmer möter vi ständigt människor som lever efter Carpe Diem! Dom som verkligen förstått orginalbetydelsen. Det är alltid exotiskt vackra, intelligenta människor som gör vad dom har lust att göra, aldrig vad dom måste, de äter middag med tända ljus mitt i veckan, eller så rider dom barbacka över ett fält på en vildhäst dom nyss tämjt.
Att fånga dagen har blivit något man eftersträvar. Människor som inte låter sig påverkas av andra och andras önskningar är människor man beundrar. I alla fall tills man upptäcker att spontanitet inte betalar mat eller kläder, och att det vore praktiskt att ha betalat elräkningen istället för att köpa den där tvåvåningspopcornmaskinen.

Sedan har vi dom som får stå och skämmas istället. Dom som arbetat hårt ända från dag ett, dom som stressar sig igenom vardagen med en mobiltelefon klistrad vid örat, dom som har videokonferens på bussen och har kvalitetstid med barnen som en punkt på agendan, dom som har en förmögenhet på banken dom aldrig kan spendera eftersom tiden inte räcker till. Dom människor som när dom ligger för döden undrar var dagarna tog vägen. Människor som undrar varför dom inte minns några ansikten på de människor de träffade som unga, undrar varför dom inte minns några namn eller utekvällar. Dom som undrar varför dom bara minns ett kontor och byxor med pressveck.

Om man tittar på de två kategorierna är det lätt att se vilka människor det är man oftast möter i sin vardag. Vi har blivit så besatta av att bli framgångsrika och har gått på hetsen om att man måste bli någon annan än sig själv för att duga. Vi är inte personer längre, vi är vad vi presterar. Det har gjort att vi har glömt bort hur man gör när man stannar upp och faktiskt ser sig omkring.

Hur ofta hör man inte meningar som: Jag hade velat om jag bara haft tid, åh jag vill verkligen men jag hinner inte. Det är lite körigt nu men vi kan väl se om vi hinner i nästa vecka?
Hur ofta har man inte undvikit blicken från en av individuell människohjälps volontärarbetare när man går på stan bara för att man inte har tid att stanna. Dom kastar ut frågan till nästan alla som går förbi: Ursäkta har du tid en stund? Nej det har jag inte.

Med den inställningen vi har till livet, har Carpe Diem blivit något som vi bara drömmer om. Det är få som skrattar hånfullt åt de spontana karaktärerna i filmerna, de flesta suckar istället längtansfullt och drömmer sig bort till en vardag med frukost i sängen och faktiska samtal med sin familj. Samtal som inte är det obligatoriska samtalet vid middagen klockan sex, middagen som för övrigt står för de sammanlagda 20 minuter man träffas per dag. Man skålar i mellanmjölk och tuggar snabbmakaroner och falukorv innan man säger ”Så hur var er dag?”

Men när vi möter existerande människor som tagit till sig den inställningen som Carpe Diem står för blir vi livrädda. Vi frågar ”Vad har du planerat för sommaren då?” Och dom svarar, jaaa, kanske ska tågluffa jorden runt”. Insikten om att man själv planerat charter med alla aktiviteter färdigplanerade lamslår en. Den härliga veckan på mallis blir En Fjantig Jävla Paketresa. På utsidan skrattar vi då lite nedlåtande och säger något i stil med: ”Har du förbokat hotellrum då? Det blir ju så osäkert annars” och rusar sedan hem, skakade ändå in i ryggmärgen av skam för att inte även vi vet hur man gör när man tar sig tid att ta dagen som den kommer.

Allt handlar om prioritering. Är tiden värd att offra för att andras bild av mig ska matcha min egen föreställning om vad jag bör vara, eller är tiden min att göra vad jag vill med?
Det är dags att vi börjar fråga oss själva redan nu: Har jag tid att fånga dagen?

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag förstår precis vad du menar.
men jag känner mig inte träffad.
känner att jag på något sätt står över sånt där. Det hela känns som om man har skapat en bild av hur man själv borde vara som man inte lever upp till fast att det egentligen inte är den man vill vara. för man trivs ganska bra med att vara ett par presade byxor i ett kontor som åker på charterresa. eller som jag, när jag flyttar hemmifrån flyttar jag in i samma hus som min pappa bodde i och läser samma utbildning som han gjorde. Dessutom gör jag det 4-5 mil hemmifrån och min pappa jobbar här så jag kan åka hem till mamma när jag saknar henne för mycket.
Skitmesigt men jag känner ändå inte att jag inte lever upp till fångadagenidealet.

men ja. det är ju en intressant tanke och ett bra tal. som säkert kan vara träffande för en hel del andra.

2006-02-08 17:54  
Anonymous Anonym said...

Word.

Jag känner precis likadant. I alla fall just nu.

För två år sedan, då levde jag verkligen enligt den principen. Jag planerade 20 minuter i förväg. Kommer aldrig att glömma tågluffen genom Europa som planerades med 5 timmars framförhållning.

Undrar var det tog vägen?

2006-02-08 18:32  
Anonymous Anonym said...

Exakt. Golden är billigt och bra så en och annan öl ska du nog kunna avnjuta trots anorektisk plånbok. Lördagens möllanskara har utökats något, folket heter: Jonna, Linn, Aida, Hilda och Jasmine. Oj, oj. En massa nya människor för mig, förutom kära Lennart. Men det är spännande med nya kontakter, det skadar aldrig.

2006-02-08 21:04  
Anonymous Anonym said...

vi ska på möllankväll ihop! frågan om vart vi ska vina kvarstår dock fortfarande. några förslag att komma med?

2006-02-08 22:13  
Anonymous Anonym said...

"vi ska på möllankväll ihop! frågan om vart vi ska vina kvarstår dock fortfarande. några förslag att komma med?" Bor du kvar bland backarna? Har du några sömniga föräldrar hemma på lördag? Vi måste ha ett fördrickarställe! Mitt hus är öppet, men föräldrarna är förmodligen hemma.

2006-02-08 22:52  
Anonymous Anonym said...

MVG, lätt! Bra skrivet!

Skönt för Mr Danmark som kan säga att han står över hela "fånga dagen" synen på livet och iställer kör på de säkra korten (bo i samma hus som pappa, vara nära mamma, plugga samma som pappa) så att alla blir glada och nöjda och man vet vad man får. Det har ingenting med att fånga dagen att göra if you ask me.

Fånga dagen är att våga följa sitt hjärta, unna sig av livets goda och dö utan att ångra någonting.

Jag tror att vi är av en generation där man ska ha värsta kärriären, tjäna pengar som silverfisken, ha rest och bott utomlands (backpackat i Asien) OCH träffat sitt livs kärlek, själs fränden som man har det passionerade sexet med. Kort och gott man ska ha allt.

Fånga dagen handlar inte om att ha allt (enligt mig, fritt att tolkas för alla som vill). Men ändå är det allt som så många strävar efter.

Jag vet inte om tågluffen som "planerades" 5 timmar innan avfärd gör en människa lyckligare än charter resan man bokat ett halvår tidigare. Mer än att luffen blir den där crääääjsssy saken man berättar för alla hur man "typ ba packade väskan och drog."

Följa hjärtat kan vara svårt nog.

Peace.

2006-02-09 10:10  
Blogger alice rebecka teresia said...

ångestframkallande.

vill inget hellre än att vara mrs. carpe diem, men av någon anledning så har jag sån sjuk ångest när jag inte har pengar / inte lär mig saker / maratontittat på sex & the city (igen) / drömt om karriären / inte sökt jobb.

men sa var jag på en fest och på frågan om vad jag gjorde (som kommer typ först av allt) sa jag att jag skulle vilja bli sångerska. och personen svarade: fan vad spännande! och då blev jag chockad, men tänkte, jo det är det ju fan! det är ju skitspännande! och jag kanske ska flytta till berlin, åka som volontär eller börja satsa på min demo. varför är jag då så jävla rädd?

strävar efter carpe diem...

2006-02-09 23:04  
Blogger Svenolov said...

Jadu what is there to say when everything is said? Keep up the good work. Och tänk vilken härlig känsla det lär vara att ligga i graven och veta att folk gråter för än...

2006-02-10 00:42  
Anonymous Anonym said...

rävar kan suga k*k jag gillar varjar

2006-02-10 16:37  
Blogger vaskrensarn said...

Carpe diem? Tja. Bäst är nog att slappna av. Alltför många lever det liv de tror att omgivningen vill att de ska leva. Men det är ingen nyhet. Jag gillar din blogg. Jag kollar runt här och var och tyvärr så finns det inte så mycket kul att läsa. Folk skriver ut vad de åt till frukost, om hamstern sket svarta/bruna bajskorvar och liknande. Hmm. Ha det bra!

2006-02-12 17:57  

Skicka en kommentar

<< Home