onsdag, februari 01, 2006

Sång och min morfar

Det där med att ha en vacker sångröst är så himla kvinnligt, jag har alltid varit så avundsjuk på alla som kan sjunga fint. Man står där bredvid dom när dom slungar iväg sopranstämmor till höger och vänster medan man själv känner sig som en brölande tjur. Jag känner mig som en brölande tjur rätt ofta. Sjukt störigt. Men varför sträva efter att vara kvinnlig hela tiden? Manligt är det nya kvinnligt. Det är därför brudar knullar så mycket mer nowadays. Plus att vi använder byxor. Höhö.

En som inte har en fin sångröst är min morfar. När han var liten pojke i shorts och knästrumpor och gick i folkskolan, så skulle eleverna och lärarna sätta upp ett vårspel. Min morfar sjöng så jävla dåligt att han fick spela snödriva istället för att sjunga. Hans five minutes of fame bestod av att ligga under ett vitt lakan medan hans lärarinna hällde vatten på honom. Därefter fick han krypa av scenen. Det var ju egentligen en rätt bärande roll, hade inte han krupit undan aka hade inte snön smält bort, så hade ju aldrig våren kommit.

Året därefter var det dags för vårspel igen, han fick en ny chans men även vid denna uppsjungning fick han musiklärarinnan att vilja dö. Han fick dock en lite större roll än förra året. Han fick iklädd lärarinnas pälshatt och med videkvistar fasttejpade på kroppen recitera sov du lilla videung. Familjen var stolt.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

haha!
så jävla bra!
jag önskar att jag fått vara snödriva när jag var liten

2006-02-02 00:01  
Blogger Tomas said...

Min mormor, som går under namnet Märta, gick skola i Överkalix på 40-talet. Läraren inledde alltid musiklektionerna med orden "Nu ska vi sjunga tillsammans och Märta är tyst". Harsh...

2006-02-02 00:18  
Blogger Linn said...

hahahaha :D

2006-02-02 00:19  
Anonymous Anonym said...

tänkte skriva lite här, titeln är- "Dikt OM min mormor"

Elena är typ en och förtiofem/
hon är kortare än Glenn/
Ryssland är var hon bodde först/
men nu har hon lämnat öst/

2006-02-10 16:57  

Skicka en kommentar

<< Home