måndag, oktober 24, 2005

Dagisdagboken

Dag 1.
Går ut starkt med gröt och grovt bröd till frukost. Bäst att ladda rejält. Anländer till dagis. Extremt punktligt. Får sedan springa runt halva dagiset för att leta rätt på min handledare. Hittar henne i köket där hon hämtar frukost. Klockan är åtta och barnen slevar i sig gröt och sylt. Detta följs av fri lek, also known as katastrofalt kaos. Får en dinosaurie i huvudet. Ler ändå. Får en bästis nästan direkt, en flicka på två år som heter Ayla. Hennes föräldrar är från Turkiet, hon förstår svenska men kan än så länge bara prata turkiska. Hon verkar tycka att hennes hand passar perfekt i min.
Avdelningen jag är på har bara barn i åldrarna 1-3. Det är gosiga barn med extremt långa ögonfransar. Promenad till Beijers Park och därefter fruktstund. Får apelsinsaft i ögat när jag ska dela en apelsin till en flicka vid namn Alexandra. Efter det är det dags för vila och jag får ta rast. Läser Sydsvenskan och kämpar för att hålla mig vaken. I personalrummet finns en massagestol. När min rast är slut är det fortfarande vilostund, sätter mig i en stol modell liten och lyssnar på Barnen i Bullerbyn. Läget är stabilt. Lunchen fortlöpor utan större missöden, ett gäng kokta ärtor hamnar på golvet men annars inget särskilt. Dagen avslutas med lek ute på gården där jag till min fasa upptäcker att jag förvandlats till en tjatig tant, ”MARINA, KLÄTTRA NER DÄRIFRÅN!”.

Dagens dagissamtalsämne: Att C på avdelningen Blåa Skor vägrade byta en dag med M som blivit bjuden på fest och ville slippa jobba just den dagen. M är fackrepresentant och tydligen var det olagligt att jobba så många dagar i sträck som hon i sådana fall skulle bli tvungen att göra. Spännande!

Dagens dagispanik: Lilla Vendela skulle resa sig från pottan men blev lite för ivrig och välte hela grejen. Detta resulterade i en del kiss på golvet, ”Linn, tar du hand om det är du gullig?” ”Eh, javisst…”

Dagens dagisromeo: Benjamin med fladdrande tvåmetersögonfransar och plastsvärd, ”Linn, jag kan skydda dig från alla busar!”