torsdag, december 09, 2010

Dag 6 - Min dag

Min dag idag har... varit lite av ett skämt. Den började jättedåligt och slutade jättebra. Sådant är ju i och för sig alltid lite trevligt. I alla fall, min dag:

Gick upp kvart i sex efter knappt tre timmars orolig sömn. Jag är morgontrött i vanliga fall men den tröttheten som drabbade mig när klockan ringde var helt jävla obeskrivlig. Lyckades i alla fall se till att ta mig ut genom dörren för att ta tåget till Helsingborg. Väl på plats var det dags för fyra timmars företagssimulering. Detta hade jag haft ångest för hela dagen igår eftersom alla andra grupper suttit flera timmar och planerat produktionsstrategier medan jag druckit kaffe med Alinde. Kändes alltså sådär. Till min förvåning visade det sig att Daniel, Alinde och jag var helt sjuka näringslivsmagnater och vårt företag gick fort med vinst. På grund av våra enorma egon samt lite allmänt övermod döpte vi vårt företag till Hybris AB och erbjöd oss kort därefter att köpa upp Benjamins skuldsatta bolag. Vi är inte så populära i vår klass. Undrar varför.

Efter företagsspelandet fick vi tillbaka våra ekonomitentor. Försattes i chocktillstånd när jag insåg att jag fått 35 av 40 poäng. Tydligen bor det en liten ekonom i den här slarviga humanisten ändå. När jag kom hem bestämde jag mig för att fira min lediga eftermiddag med att baka lussekatter. Öppnade skafferiet och insåg att jag behövde handla hem alla ingredienser eftersom Anja och jag tydligen inte bakat sedan vi flyttade in i maj. Gick alltså till affären för att handla och försattes ännu en gång i djup chock när jag insåg att ett gram saffran kostade ungefär sextio kronor. Efter det inledde jag projekt bakning och tog mig an degen som om jag vore självaste Per Morberg. Jag hade i så mycket smör och så mycket socker att det vore farligt för en diabetiker att överhuvudtaget befinna sig i närheten av bullarna. Slutresultatet blev... Ja. Vad ska man säga? Jag missbedömde lussekatternas jäsningsförmåga totalt vilket gjorde att tjugo bullar förvandlades till en enda jättestor under femton minuter i ugnen. Goda blev dom i alla fall. Nu sitter jag i soffan med Anja och väntar på bättre tider. En dag som alla andra kan man säga.